Informatiedag bij KBO Elshout.

Nooit geweten dat er zoveel mogelijk was. Dat waren de reacties na afloop van deze middag. De dames en heer van Bijeen Heusden en de consulent van KBO hadden werkelijk alles uit de kast gehaald om de KBO leden van informatie te voorzien. Natuurlijk ontbrak deze middag het drankje en hapje niet want zoveel info moet wel verwerkt worden.

De aftrap na de koffie/thee was voor Chantal Ketels. Zij legt uit  dat Bijeen een netwerk is van partijen, die in de gemeente Heusden actief is op het gebied van zorg, jeugd, werk en welzijn. Samen zorgen zij ervoor dat iedereen de zorg en ondersteuning krijgt, die nodig is. Zelf is zij werkzaam bij ZorgSaam. Deze afdeling zorgt voor tussenpersonen (Klussendienst) die tegen een kleine vergoeding diensten verricht die mensen zelf niet meer kunnen. Denk dan aan boodschappen doen, een wandeling, ziekenhuisbezoek, voorlezen, administratie enz.

Gemeente Heusden heeft vier buurthuizen waar de Met Elkaar groepen hun thuis hebben. Het terrein van Julia Gravilenko. Zij vertelt dat mensen hier bijna dagelijks terecht kunnen voor gezellig samen zijn, een kopje koffie, biljarten, handwerken, bewegingspellen en zelfs voor een warme maaltijd tegen een kleine vergoeding.

Daarna was het de beurt aan Richard de Rooij om iets te vertellen over het Vrijwilligershuis. Iedereen die iets voor een ander wil betekenen kan hier terecht. Er is nog altijd veel vraag naar vrijwilligers. Ook worden er regelmatig workshops gegeven waar een vrijwilliger gratis gebruik van kan maken

Tijd voor een kleine pauze en toen ging iedereen, die dat nog kon, naar buiten voor een spel. Gelukkig scheen het zonnetje dus dat was wel fijn. Men moest zich verdelen aan beide zijden van een lijn. Er werden vragen gesteld zoals bv: ben je graag met mensen samen, en telkens als je er JA op kon antwoorden moest je een stapje naar voren zodat je op het laatst dicht bij elkaar was. En daar gaat het om, SAMEN dingen doen. Want de meeste mensen zijn niet graag altijd alleen. En dat is het doel van de Met Elkaar groepen: Samen zijn en samen dingen doen.

Weer terug binnen was de beurt aan Gerard Mustert van KBO want ook KBO heeft diensten waar je gebruik van kunt maken. Denk dan aan ondersteuning bij een WMO aanvraag of langdurige zorg. Een veilige woning check of hulp bij het invullen van belastingpapieren. Er is een tandarts en apothekers spreekuur  voor vragen over een van beiden. En er zijn vitaliteitsdagen. Kortom, ook KBO biedt goede ondersteuning bij zaken waar senioren tegen aan lopen.

Menigeen nam nog een flyer mee om het thuis nog eens goed na te lezen. Men was er over eens dat dit een geslaagde middag was waar ze iets aan gehad hadden. Een goed bestede Ouderen dag.