Leden KBO Elshout maken kennis met het fusen van glas.

Wat is fusen?

Fusen komt van de Engelse term ‘Glass fusing’ wat ‘glas versmelten’ betekend. De gesmolten glas techniek is al eeuwenoud. Stukken of repen gekleurd en transparant blank glas worden samengevoegd door ze helemaal of gedeeltelijk te versmelten. Dit gebeurt in een oven op een temperatuur rond de 800ºC. Fusen is een tijdrovende techniek, het proces moet nauwkeurig worden uitgevoerd en vooral het afkoelen kost veel tijd. Als het proces te snel gaat ontstaat er spanning in het glas en knapt het. Glasfusing biedt zo de mogelijkheid om de verschillende kleuren van glas in elkaar te laten smelten. Gefused glas kan verschillend verwerkt worden. Er kunnen sieraden van gemaakt worden, een raam tegen inkijk of decoratie, of het kan worden vervormd tot een schaal of ander object.

In twee workshops verdeeld hebben een aantal leden van KBO een mooie raamhanger gemaakt naar eigen idee bij Glasatelier Denise. De resultaten waren heel divers. Zelf ontwerpen al dan niet met hulp van internet dat lukt prima maar het glas in model snijden dat viel niet mee, daar kwamen de deelnemers wel achter. Soms moest de slijpmachine een handje helpen om een oneffenheid weg te werken. En ondanks alle veiligheidsmaatregelen moest de verbanddoos toch uit de kast om pleisters te plakken. Want met al die glassnippers en scherpe hoekjes ging het toch nog wel eens verkeerd.

De tijd die er voor gepland stond werd overschreden want glassnijden lijkt zo makkelijk maar dat is het niet. Een vaste hand heb je er wel voor nodig. En een flinke dosis geduld. Je hoorde ook regelmatig: “verdorie weer mis”. Een dame was zo overmoedig met haar ontwerp dat ze het in één middag niet voor elkaar kreeg om het af te maken zodat ze de tweede middag terug moest komen maar het eindresultaat mocht er wezen.

Nadat het in de oven samengesmolten was kon het een weekje later opgehaald worden en hangt het nu bij de deelnemers te schitteren voor het raam. Dit was weer een leuke activiteit van KBO Elshout. Wil je weten wat er nog in de planning staat, kijk dan op de website in de activiteitenkalender.