KBO Elshout naar  Timmerwerken Van Delft in Elshout

Handwerk of de computer?

Het is maandag 15 april 2024, 14.00 uur. Er hebben 38 leden zich aangemeld voor de excursie bij Van Delft Timmerwerken in Elshout, onder hen een aantal oud timmerlieden, metselaars of technische mensen, die een directe of indirecte relatie hebben met bouwen. Ook een aantal dames wilden wel kennismaken met deze bedrijfstak. 38 personen door de werkplaats loodsen en vertellen hoe een kozijn van A t/m Z tot stand komt, dan moet je de groep verdelen.

Timmerwerken van Delft is ongeveer 20 jaar geleden opgericht door Leo van Delft en enkele jaren terug is zoon Joost mede eigenaar geworden. Ook de dames Berdine, echtgenote van Leo en Janne, echtgenote van Joost werken in het bedrijf en verzorgen de administratie en deze dag de ontvangst van de leden KBO.

De eerste groep werd ontvangen met koffie en herfstcake (Herfst klopte wel want het was buiten koud en volop regen) de andere groep werd door Joost van Delft geleidt door het bedrijf. Joost vertelt hoe het bedrijf de laatste jaren enorm is omgetoverd van handmatig een kozijn maken tot het geautomatiseerde proces in stappen, waarbij de medewerker meer verstand moet hebben van het bedienen van de machines met het intoetsen van barcodes. Het proces begint met het zagen van het hout op maat voor het betreffende kozijn waar geen duimstok aan te pas komt. De computer berekent en zaagt de ideale lengtes. Daarna stap 2 het glad maken / freezen van het hout. Dan stap 3. De machine/computer die boort, freest, geheel automatiseert, 24 uur per dag, zoals Joost het geprogrammeerd heeft. Iedereen stond met grote ogen te kijken naar dat proces, een wonderlijke wereld.
Daarna stap 4, de lijmkamer, pas een week in bedrijf, de onderdelen worden hier voorzien van lijm en wartels. De medewerker moet nog wel de onderdelen in elkaar passen, lijmtang en klaar is het kozijn. De laatste stap, stap 5, is de spuitruimte, waar het kozijn in de grondverf wordt gespoten. Daarna kan het kozijn drogen en naar de bouwplaats.
Iedereen heeft vragen afgevuurd op Leo, Joost en de 2 medewerkers. Een van de vragen was wel, voel je je nou een timmerman of een procesoperator?

Na afloop was er voor ieder nog een kopje koffie en een presentje. KBO Elshout bedankt de familie Van Delft hartelijk voor het inkijk geven in het opbouwen van een kozijn. Hun orderportefeuille is goed gevuld en kwaliteit van producten gewaarborgd dat was deze middag goed zichtbaar. Er zijn vacatures werd de gasten verteld maar helaas, niemand voelde zich geroepen.

Wil je er bij een volgende excursie ook bij zijn, let dan op de nieuwsbrief of kijk in de activiteitenkalender op de website van KBO.