Elshout aan de borrel

Op 26 januari was D’n Elshof gevuld met KBO leden die de zelfgestookte likeur van een van hun leden wel eens wilde proeven. De heer Albert van der Lee is hobby likeurmeester met een aantal prijzen op zijn naam voor zijn likeuren en hij kwam deze middag vertellen over zijn hobby. Letterlijk van zo ongeveer alles kun je een likeur maken, kregen de leden te horen. Zeg nu zelf: wie heeft er wel eens knolselderij likeur gedronken?

Albert had volop attributen meegebracht die nodig zijn om een likeur te maken. De gasten begonnen eerst met een kopje koffie want een bodem moet toch wel gelegd worden. Daarna kwam er een glaasje met koffielikeur en dit werd gevolgd door een glaasje met bierlikeur. Tussendoor werd aangeraden om een stukje droog stokbrood te eten om de smaak te neutraliseren. Je moet tenslotte wel kunnen proeven wat je drinkt.

Door Albert werd bij elke nieuwe smaak uitgelegd wat de ingrediënten waren waarvan de likeur gemaakt was. Een hele fles wodka verdween in de pot van de koffielikeur die afgesloten weggezet werd zodat de smaak na een aantal weken op z’n best was. Na een glaasje fruitlikeur was er even pauze met de gelegenheid om tussendoor een kopje koffie te drinken want de alcoholpromillage mocht niet te hoog worden.

Dat smaken verschillen was deze middag goed te merken want wat de een lekker vond was voor de ander juist minder. Na de koffie was het tijd voor een glaasje droplikeur en dat viel zeer goed in de smaak want daar wilde men nog wel een tweede glaasje van. Maar aan alles komt een eind dus ook aan deze proeverij. De middag werd afgesloten met een glaasje kersenlikeur.

Het enthousiasme van de heer van der Lee over zijn hobby was, evenals de likeuren, goed ontvangen en men ging met een “warm gevoel” richting huis.