Dagje uit op de fiets voor KBO Elshout. Sportief op pad met extra’s.

Vijftig leden van KBO Elshout stapten in vier groepen op de fiets voor een leuk sportief dagje uit. Voor een klein bedrag een verzorgde dag, dat zagen ze wel zitten en allen stonden op woensdag 21 juni om 9 uur startklaar. De dag was geheel verzorgd, dus ook het lunchpakketje kon thuis blijven. Voor tussendoor werd er een flesje water uitgereikt en natuurlijk ook een snoepje, want dat hoort erbij. En, niet onbelangrijk: de weergoden waren goed gezind want met een zonnetje en een beetje wind was het goed fietsen. De “leiders” van de vier groepen hadden de route al diverse malen gereden om te kijken naar gevaarlijke punten om die zoveel mogelijk te vermijden. In de laatste week moest de route nog veranderd worden vanwege werkzaamheden aan een weg maar het is allemaal goed gekomen. Zonder ongelukken of pech was iedereen om 17.00 uur weer heelhuids thuis.

Om 9 uur vertrokken vanaf d’n Elshof om via Elshout dorp richting het fietspad naar Waalwijk te gaan. Hier werd het fietspad gevolgd tot aan Sprang Capelle om daar weer een stukje terug te gaan naar PaspARToe, een werkplaats voor mensen met een beperking. De kopjes stonden al klaar en koffie en thee was snel ingeschonken. De winkel met de handwerkartikelen zoals keramiek, kaarsen en schilderijen enz. werd goed bezocht en het was maar goed dat de pechauto, want ook die gaat mee op pad, plaats had om de aankopen mee te nemen.

Na de koffie ging de tocht weer terug naar de rotonde van Sprang Capelle. De gevaarlijke, drukke oversteken die we hier en op andere plaatsen toch nog moesten maken, werden geregeld door twee van de fietsende heren die het verkeer even tegen hielden zodat iedereen weer veilig de weg kon vervolgen. Via het fietspad ging het richting Kaatsheuvel waar een stuk door het centrum gefietst moest worden. Ook hier weer veilig doorheen geloodst, voerde de weg tussen de golfbanen door richting De Moer. Bij een familielid van een van de leden was de lunch geregeld. De tafels stonden al gedekt en de soep was warm. En ondanks het toch wel warme weer ging dat er goed in. Gevolgd door een warm worstenbroodje en een broodje kaas kon iedereen er weer prima tegen.

Uitgerust kon de reis om 13.30 uur weer hervat worden. Het stuk wat nu gefietst moest worden naar de volgende locatie was niet zo lang. Na een kwartier was de plaats van bestemming bereikt. Hof ’t Einde in Loon op Zand was het doel en daar kon de prachtige tuin bezichtigd worden. Na het inleidende praatje van de vrouw de huizes kon ieder zijn eigen gang gaan. Had je genoeg gezien of was je niet zo goed ter been dan stond in de koffie met appeltaart al klaar en kon je daar van gaan genieten met uitzicht op de tuin. En genieten werd er volop gedaan. Niet alleen van de koffie en appeltaart maar zeker van de mooie tuin. Maar het meeste bekijks hadden toch wel de jonge hondjes die pas 6 weken oud waren. Ook de alpaca’s hadden geen klagen over belangstelling. Maar ja, er moet toch weer een keer op de fiets gestapt worden.

Via Loon op Zand ging het door de duinen langs Bos en Duin naar de Rustende Jager waar weer een stop geregeld was maar nu voor een lekker ijsje. Ook dit werd goed ontvangen.

Maar eens moet toch dat laatste stuk naar huis gereden worden. Met 50 vertrokken en met acht weer terug op plaats van start want iedereen neemt de kortste route naar huis zeker als je ook nog naar Vlijmen, Waalwijk, Drunen of Helvoirt moet. Want de leden en gastleden komen niet alleen uit Elshout maar uit de hele omgeving. Een teken dat je in Elshout moet zijn, want daar beleef je de meeste pret, lijkt het wel.