KBO Elshout op bezoek in de Heemtuin. Een plek waar verleden en heden, natuur en cultuur elkaar verbindt.

In het vestingstadje Heusden ligt een heemtuin en daar zijn leden van KBO Elshout op 15 juli naar toe geweest om van een gids meer te horen, zelf te ontdekken en te genieten. Deze tuin, zo dichtbij en voor velen toch nieuw, midden in het stadje, was een mooie verrassing. Na de ontvangst met koffie/thee en uitleg over het ontstaan van de tuin was het tijd om zelf te ontdekken. De gids liep mee om nog verder te vertellen over de soorten planten, bomen en struiken die er stonden. Door het ontwerp en de beplanting zie je hier de natuur uit de vroegere omgeving. In het oude rivierenlandschap rond Heusden liggen de hoge stroomruggen en de lage komgronden. Het verschil in gebruik van die gronden vind je in de heemtuin terug. De beplanting is afgestemd op de grondsoort en bodemstructuur. In de tuin ligt ook een speciale geur-, geluid- en tastroute. Planten werden vroeger in vele ambachten gebruikt. Zo is er ook een vak “oude ambachten” met voor de geneesheer kruiden en voor de kleermaker verfplanten. Je vind er ook nog oude fruitrassen en zelfs de imker heeft er een plekje met zijn bijenkasten. Alles wat de tuin aan groente, fruit etc. opbrengt is tegen een vrijwillige bijdrage te koop. De tuin wordt volledig gerund door vrijwilligers die daarvoor alle lof krijgen want het is een mooi cadeautje, zeker voor de mensen die rond die tuin wonen. Ze kunnen ervan genieten en hoeven er niets voor te doen. Een mooi rustpuntje zo midden in het stadje.